کشاورزی روز

( مقالات و تازه های دنیای کشاورزی و محیط زیست )
امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
کشاورزی روز

تولید بیش از 600 هزار قطعه ماهی زینتی در آستانه اشرفیه

رئیس اداره شیلات آستانه اشرفیه گفت: از ابتدای سالجاری تاکنون بیش از 600 هزار قطعه ماهی زینتی ( اکواریومی ) در این شهرستان تولید شده است.

حمیدرضا سلیمانی اظهار داشت: تولید این تعداد از ماهیان زینتی در هفت کارگاه تولیدی فعال این شهرستان صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه هر قطعه از این ماهیان زینتی تولید شده بین 8 تا 10 هزار ریال در بازار عرضه می شود یادآور شد: نرخ فروش ماهیان زینتی تولیدی ، برحسب گونه ، سایز و رنگ بندی آنها انجام می گیرد.

وی افزود: آنجل ، کوی ، چهل گیس، گوپی، دم شمشیری، گورامی، زبرا قرمز، انواع گلدفیش، اسکار، کوی کارپ و ... نیز از مهمترین انواع ماهیان زینتی و آکواریومی هستند که در کارگاههای این شهرستان تولید می شوند.

وی همچنین با اشاره به اینکه ماهیان زینتی تولیدی این شهرستان به استانهایی چون مازندران، قم، تهران،فارس ، همدان، آذربایجان ،مرکزی و ...صادر می شوند اظهار داشت: این شهرستان یکی از مهمترین مناطق تولید ماهیان زینتی در استان و کشور به شمار می رود.

وی در ادامه با بیان اینکه کارگاههای تولید ماهیان زینتی در این شهرستان برای حدود 25 نفر اشتغال ایجاد کرده اند، یادآور شد: با توجه به روند فعالیت مطلوب کارگاههای تولید ماهیان زینتی در این شهرستان پیش بینی می شود تا پایان سالجاری بیش از دو میلیون و 200 هزار قطعه از انواع ماهیان آکواریومی در این منطقه تولید و به بازار عرضه شود.

سلیمانی در ادامه ضمن تاکید بر نقش کارگاههای تولید ماهیان زینتی در بهبود وضعیت اقتصادی و اشتغال در شهرستان اظهار داشت: به این منظور تولید و پرورش ماهیان آکواریومی در منازل مسکونی و با استفاده از آب شهری می تواند مورد توجه قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه پرورش ماهیان زینتی در سطح منازل ،انبارها و مکانهای مسقف قابل اجراست یادآور شد: به ازای پرورش هر 25 هزار قطعه از ماهیان زینتی برای یک نفر اشتغال ایجاد می شود .

وی توجه به بخش تولید و پرورش ماهیان زینتی را در جهت ایجاد اشتغال بین جوانان بسیار موثر دانست و گفت: این صنعت می تواند به عنوان یکی از مشاغل خانگی مورد توجه قرار بگیرد.

وی توسعه و ترویج مراکز تولید و پرورش ماهیان زینیتی و آکواریومی را از اهداف مهم شیلات دانست و افزود: به این منظور از ابتدای سالجاری تاکنون تعداد سه دوره کلاس آموزشی در زمینه تولید و پرورش انواع ماهیان زینتی و آکواریومی در این شهرستان برگزار شده است.

سلیمانی با بیان اینکه تعداد 150 نفر از بانوان خانه دار آموزشهای لازم را در این دوره ها فرا گرفته اند تصریح کرد: برگزاری این کارگاههای آموزشی با همکاری اداره شیلات و بخش خصوصی صورت گرفته است که همچنان نیز ادامه خواهد داشت.

وی حفظ تنوع در بازار آکواریوم، بهبود کیفیت محصول، توسعه صنعت پرورش ماهیان زینتی، ایجاد اشتغال و ...را از اهداف برگزاری این دوره های آموزشی عنوان کرد و گفت: در این دوره ها شرکت کنندگان با نحوه تکثیر و پرورش انواع گیاهان آبزی و ماهیان زینتی آشنا شدند.

وی در ادامه با اشاره به برنامه های حمایتی دولت در زمینه پرورش ماهیان زینتی گفت: ایجاد زمینه های مناسب به منظور صادرات ماهیان زینتی و اکواریومی به خارج از کشور از سیاستهای مهم دولت و شیلات است که با جدیت دنبال می شود.

رئیس اداره شیلات آستانه اشرفیه با اشاره به شرایط ویژه این شهرستان در زمینه تولید ماهیان زینتی گفت: نزدیک بودن این شهرستان به بازارهای مصرف و همچنین شرایط جغرافیایی خاص آن موجب شده تا تولید و پرورش ماهیان زینتی در آن به صنعتی پردرآمد تبدیل شود.

وی همچنین با اشاره به نقش آکواریوم در محیط زندگی نیز گفت: آکواریوم، نمایی کلی از زندگی آبزیان است که نشاط و شادابی خاصی را در محیط ایجاد می کند.

وی اظهار داشت: با توجه به افزایش زندگی شهری و صنعتی نگهداری ماهیان زینتی می تواند در شاداب سازی محیط زندگی بسیار موثر باشد.

شهرستان آستانه اشرفیه در شرق گیلان قرار دارد.

منبع : سایت ماهی / http://www.maahee.ir

 

دسته بندی:
برچسب ها : ماهی زینتی در آستانه اشرفیه , ماهی زینتی , آستانه اشرفیه , کارگاههای تولید ماهیان زینتی , تولید و پرورش ماهیان زینتی , پرورش ماهیان زینیتی و آکواریومی , نگهداری ماهیان زینتی , نقش آکواریوم در محیط زندگی , آکواریوم ,
مطالب مرتبط :

ارسال نظر

کد امنیتی رفرش

مطالب تصادفی

مطالب پربازديد