کشاورزی روز

( مقالات و تازه های دنیای کشاورزی و محیط زیست )
امروز شنبه 29 اردیبهشت 1403
کشاورزی روز

تحول در صنعت کشاورزی با بهره‌گیری از هوش مصنوعی ، تغییرات آب و هوا دیگر انسان‌ را غافلگیر نمی‌کند

محققان فناوری هوش مصنوعی را به گونه‌ای توسعه دادند که قادر است وضعیت‌های متفاوت آب و هوا را پیش بینی کرده و از خطرهای احتمالی جلوگیری کند.

به گزارش کشاورزی روز به نقل از خبرگزاری آنا از کانورسیشن، سرعت تغییر آب و هوا در سیاره زمین به شدت افزایش یافته و آثار این دگرگونی‌ها در چند سال اخیر به وضوح قابل مشاهده بوده است. حالا هوش مصنوعی به کمک انسان‌ها آمده و می‌خواهد این تغییرات آب و هوایی را تا حدی کنترل کند.

هر روز که جمعیت زمین بیشتر می‌شود فشار روی منابع طبیعی افزایش می‌یابد. امروزه بسیاری از منابع طبیعی و ارزشمند کره زمین یا به طور کلی از بین رفته و یا در خطر نابودی قرار دارند. بدون شک مصرف بی‌رویه و نبود مدیریت کارامد برای برداشت از این منابع یکی از اصلی‌ترین علت‌های تغییرات اقلیمی در سیاره زمین است. هم اکنون جهان بیش از هر زمان دیگری به طراحی سیستم‌هایی یکپارچه برای شناسایی و پاسخگویی به نیازهای روز افزون بشر احتیاج دارد.

دانشمندان و متخصصان هوش مصنوعی به این نتیجه رسیده‌اند که این فناوری می‌تواند به منظور  مدیریت و پیش‌بینی وضعیت‌های اضطراری آب و هوا به کارگیری شود. یعنی هوش مصنوعی با دریافت داده‌های آماری شرایط آب و هوایی در منطقه مورد نظر کاربران را تحلیل کرده و پیش بینی خود از وضعیت آینده را اعلام می‌کند.

هوش مصنوعی به کمک کشاورزان می‌آید

یکی از مزیت‌های قابل توجه هوش مصنوعی ظرفیت بی انتهای آن در دریافت داده‌های آماری است. چنین توانایی این امکان را به محققان می‌دهد تا مناطق متعددی از زمین را به لحاظ آب و هوا بررسی کرده و حاصل تحقیقات خود را در اختیار مردم قرار دهند. در پروژه استفاده از هوش مصنوعی برای مدیریت وضعیت‌های اضطراری آب و هوا، مهندسان توانایی‌های این فناوری را با دانش کشاورزی ترکیب کرده‌اند. از همین رو کشاورزان می‌توانند  پیش از کاشت محصول از وضعیت آب وهوا در روزها، ماه‌ها و حتی سال‌های آینده اطلاع پیدا کرده و به صورت آگانه نوع محصول مورد زراعت خود را انتخاب کنند.

هوش مصنوعی با تجزیه و تحلیل داده‌های آماری از نیازهای روزمره مردم به کارشناسان کمک می‌‌کند تا کشاورزان را نسبت به کشت محصولات با اهمیت تشویق و شرایط ایده‌آل زراعت را برای آن‌ها مهیا سازند. قطعا درک الگوی تغییرات آب و هوا نه تنها به کشاورزان بلکه به اقشار مختلف مردم کمک می‌کند تا پیش از وقوع وضعیت‌های اضطراری نکات ایمنی را رعایت و خسارت‌های احتمالی را به حداقل برسانند.

کشورهای مختلف دنیا به دنبال توسعه فناوری هوش مصنوعی

با چنین توانایی‌هایی جای تعجب نیست که کشورهای مختلف جهان به خصوص کشورهایی با بیشترین جمعیت به دنبال توسعه فناوری هوش مصنوعی هستند. به عنوان مثال دولت هند در سال‌های اخیر چند قرارداد همکاری به منظور بهره‌برداری از توانایی‌های هوش مصنوعی در زمینه کشاورزی با مایکروسافت امضا کرده است. چین نیز سرمایه‌گذاری‌های خود روی این فناوری نوین را تا حد زیادی افزایش داده و هم اکنون از توانایی‌های گوناگون هوش مصنوعی استفاده می‌کند.

کارشناسان فناوری معتقدند اگر استفاده درستی از هوش مصنوعی درست گیرد می‌توان آینده‌ای روشن را برای همه مردم تصور کرد و حتی امیدوار بود بحران جهانی غذا به طور کلی نابود شود. شاید بتوان گفت با روند در پیش گرفته شده دیگر نباید انتظار داشت تغییرات آب و هوایی انسان‌ها را غافلگیر کرده و خسارت‌های وسیعی را به وجود آورد.

انسان‌ها طی میلیون‌ها سال در زندگی اگرچه بارها و بارها تکامل یافته و تلاش کرده‌اند تا خود را با شرایط زندگی در مناطق گوناگون سازگار سازند ولی هنوز هم سختی‌های تغییرات آب و هوایی صدمه‌های زیادی را به شهروندان شهرهای مختلف می‌زد. اکنون دانشمندان اذمیدوارند تمامی این مشکلات با به کارگیری ظرفیت‌های هوش مصنوعی حل شود.

هوش مصنوعی در خطر حمله‌های سایبری قرار دارد

در این میان تنها مسئله‌ای که موجب نگرانی و تردید کارشناسان و مردم در استفاده از دستگاه‌های مجهز به هوش مصنوعی می‌شود احتمال آسیب‌پذیری آن‌ها در برابر حمله‌های سایبری است. این چنین حمله‌هایی ممکن است عملکرد مثبت هوش مصنوعی را به طور کلی تغییر داده و آن را از فناوری در خدمت بشر به دشمن انسان‌ها تبدیل کند.

البته تامین امنیت و ایمنی کاربران همواره در اولویت شرکت‌های بزرگ فناوری جای دارد و قطعا با رعایت پروتکل‌های امنیتی می‌توان از بروز هرگونه خطر و نفوذ به سیستم‌های کنترل هوش مصنوعی جلوگیری کرد.

دسته بندی: تازه ها,کشاورزی,
برچسب ها : هوش مصنوعی , هوش مصنوعی در کشاورزی , تحول در صنعت کشاورزی , تغییرات آب و هوا ,
مطالب مرتبط :

ارسال نظر

کد امنیتی رفرش

مطالب تصادفی

مطالب پربازديد