کشاورزی روز

( مقالات و تازه های دنیای کشاورزی و محیط زیست )
امروز شنبه 29 اردیبهشت 1403
کشاورزی روز

تدوین شیوه‌نامه مدارس زیست محیطی تا اول مهرماه

 مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست سواد محیط زیستی را شرط لازم برای پایداری اکولوژیکی ایران دانست و از تدوین شیوه‌نامه مدارس محیط زیست و راه‌اندازی 70 مدرسه محیط زیستی در سال تحصیلی جدید خبر داد.

درویش با اشاره به اینکه هیچ اولویتی برای ما مهمتر از ورود آموزش‌های محیط زیستی به مدارس نیست، ادامه داد: آموزش و پرورش به دلیل هزاران مشکلی که داشته و بافت فرسوده و کندی این سیتسم عریض و طویل که نیمی از کارکنان دولت را در خود جای داده است در این زمینه بسیار کند عمل می‌کند، اما قرار شده است تا اول مهرماه شیوه‌نامه مدارس زیست محیطی تنظیم شده و عزمی در این زمینه ایجاد شود.

تاسیس 70 مدرسه محیط زیستی

وی با بیان اینکه قصد داریم امسال 70 مدرسه زیست محیطی را راه‌اندازی کنیم، گفت: به این نتیجه رسیدیم که 60 مدرسه در کشور در هر استان 2 مدرسه یکی دخترانه و یکی پسرانه تاسیس کنیم که به علاوه 10 مدرسه محیط زیستی در تهران 70 مدرسه می‌شود. این مدارس شامل مقطع پیش دبستانی و ابتدایی اول است.

مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه فرم‌هایی توسط دفتر سلامت وزارت آموزش و پرورش منتشر خواهد شد و مدیران مدارس داوطلب و علاقه‌مند این فرم‌ها را بررسی می‌کنند و میزان علاقه‌مندی خود را با توجه به شاخص‌های معین‌شده درج می‌کنند، گفت: فرم‌ها در کمیته مشترک سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت آموزش و پرورش غربالگری می‌شود تا از بین آنها 70 مدرسه انتخاب شود و ممکن است در فرم‌هایی که غربالگری می‌کنیم تعداد مدارس محیط زیستی به بیش از 70 مدرسه هم برسد ولی می‌خواهیم در سال جدید تحصیلی حداقل در هر استان دو مدرسه و در تهران 10 مدرسه محیط زیستی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه بانک اطلاعاتی 90 سمن، بازوهای ما برای آموزش معلمان هستند، گفت: این سمن‌ها در این زمینه آموزش دیده‌اند و سابقه آموزش محیط زیستی دارند که در زمینه آموزش معلمان فعال بوده‌اند.

دانش آموزان نیم روز در هفته به دل طبیعت می‌روند

درویش تاکید کرد: نمی‌خواهیم برای کودکان زیر 9 سال فضایی غم‌انگیز و ترسناک از محیط زیست خود ترسیم کنیم و نمی‌خواهیم بگوییم ایران در حال غرق شدن زیر زباله‌هاست، یا عده‌ای از شما به عنوان شکارچیان غیرمجاز به سمت حیوانات شلیک می‌کنند و آلودگی هوا بسیار زیاد است\ بلکه می‌خواهیم کاری کنیم که این کودکان عاشق طبیعت و گونه‌های خود شوند و تجربه لمس طبیعت و بالا رفتن از یک درخت را داشته باشد و از نزدیک به یک گوسفند دست بزنند و شیر آن را بدوشند. دانش آموزان باید حداقل نیم روز در هفته از محیط تنگ کلاس‌ها خارج شوند و به دل طبیعت بروند.

به گفته وی کودکی که امروز در این مدارس تجربه لمس طبیعت را داشته باشد و درخت را لمس کند، در آینده وقتی او را به کارخانه کاغذسازی ببرند می‌داند که در صورت استفاده بهینه از کاغذ می‌توان درخت کمتری را برید.

منبع : سایت سازمان حفاظت محیط زیست

 

دسته بندی:
برچسب ها : تاسیس 70 مدرسه محیط زیستی , سازمان حفاظت محیط زیست , پایداری اکولوژیکی ایران , مدرسه زیست محیطی , محیط زیست , تجربه لمس طبیعت , دانش آموزان باید حداقل نیم روز در هفته از محیط تنگ کلاس‌ها خارج شوند و به دل طبیعت بروند , مدارس ,
مطالب مرتبط :

ارسال نظر

کد امنیتی رفرش

مطالب تصادفی

مطالب پربازديد